Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+7
Przejdź do menu bocznego Alt+8
Przejdź do mapy serwisu Alt+9
Menu wysuwane
Logo Przedzkola Maliprzyrodnicy
Foto7
Foto8
Foto9
Foto10
Foto11
Foto12
Foto13
Foto14
Foto15
Foto16
Treść główna

Statut

Artykuł

STATUT

PRZEDSZKOLA Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 5

MALI PRZYRODNICY” W ŚREMIE

 

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

 

§1

 

  1. Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 „Mali Przyrodnicy’ jest przedszkolem publicznym.

  2. Nadzór pedagogiczny pełni Kurator Oświaty w Poznaniu.

  3. Przedszkole jest jednostką budżetową Gminy Śrem

  4. Adres siedziby Gminy Śrem:

                                            Plac 20-go Października 1

                                                       63-100 Śrem

       5.Przedszkole nosi nazwę Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 „Mali Przyrodnicy”

        6. Przedszkole posługuje się stemplem podłużnym o treści:

Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 5

Mali Przyrodnicy’

Ul. T. Bora-Komorowskiego 4

63-100 Śrem

NIP 785-16-10-127

Regon 631579572

e-mail: sekretariat@p5.srem.pl

   

§ 2

Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:

1) przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 5,,Mali Przyrodnicy” w Śremie

2) statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola  z Oddziałami Integracyjnymi nr5

     „Mali Przyrodnicy” w Śremie,

3) nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola,

4) rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem

  

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

 § 3

1. Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

2. Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.

3. W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje:

1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,

2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,

3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,

4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,

5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,

6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,

7) promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,

9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,

10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,

11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,

12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,

13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,

14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,

15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,

16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego,

17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

4. Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:

1) organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,

2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,

3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,

4) indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.

5. Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:

1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,

2) informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.

6. Na wniosek rodziców dziecka, nauczyciela, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

7. Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego.

8. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:

1) bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,

2) zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek, co określa Regulamin spacerów i wycieczek,

3) zatrudnianie w każdym oddziale nauczyciela i pracownika obsługi -starszej pokojowej, które są odpowiedzialne za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć edukacyjnych i podczas pobytu dzieci na terenie ogrodu przedszkolnego,

4) zatrudnianie w grupie 3-latków pomocy nauczyciela,

5) zatrudnianie w grupie integracyjnej nauczyciela wspomagającego lub pomocy nauczyciela,

6) stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,

7) stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż.

9. Przyprowadzanie dziecka do przedszkola.

1) Rodzice osobiście powierzają dziecko nauczycielowi lub osobie pełniącej dyżur w szatni. W przeciwnym wypadku żaden pracownik przedszkola nie może ponosić odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dziecka.

2) W godzinach od 5.30 do 7.00 rodzice (opiekunowie prawni) przyprowadzają dziecko do sali zbiorczej lub postępują zgodnie z wprowadzonymi procedurami w związku z wprowadzonym reżimem sanitarnym spowodowanym panującą pandemią lub innym zagrożeniem bezpieczeństwa.

3) O godziinie 7.00 dzieci rozchodzą się do swoich sal pod opieką nauczycieli. Od tej godziny rodzice przyprowadzają dzieci do sali danej grupy lub postępują zgodnie z wprowadzonymi procedurami w związku z wprowadzonym reżimem sanitarnym spowodowanym panującą pandemią lub innym zagrożeniem bezpieczeństwa.

4) Nauczyciel lub wyznaczony pracownik przyjmujący dziecko pod opiekę od rodziców zobowiązany jest zwrócić uwagę na wnoszone przez dziecko zabawki i przedmioty – czy są one bezpieczne i nie stwarzają zagrożenia. Zabawki lub inne przedmioty dziecko może wnieść na salę tylko za zgodą nauczyciela. Placówka nie ponosi kosztów za zniszczenie zabawki przyniesionej przez dziecko do przedszkola. W związku z wprowadzonymi procedurami spowodowanymi panującą pandemią lub innym zagrożeniem bezpieczeństwa dziecka przynoszenie wszelkich niepotrzebnych przedmiotów do przedszkola może być zabronione.

5) Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe i czyste.

6) Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do przedszkola. Dzieci np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi.

10. Odbieranie dziecka z przedszkola.

1) Dzieci mogą być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby  upoważnione na piśmie przez rodziców (opiekunów prawnych). Upoważnienie pozostaje w dokumentacji przedszkola. Może ono zostać w każdej chwili odwołane lub zmienione.

2) Rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.

3) Jeśli dziecko będzie się opierało, płakało lub z innych przyczyn nie będzie chciało wyjść z przedszkola z osobą upoważnioną przez rodziców, dziecko nadal pozostanie pod opieką nauczyciela, a dyrektor lub (w przypadku jego nieobecności) nauczyciel niezwłocznie skontaktuje się telefonicznie z rodzicami w celu ustalenia dalszego postępowania.

4) Wydanie dziecka osobie upoważnionej przez rodziców nastąpi po wcześniejszym okazaniu przez taką osobę dowodu tożsamości – nauczyciel zobowiązany jest do wylegitymowania tej osoby.

5) Nauczyciel każdej grupy jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji adresów zamieszkania,  numerów kontaktowych rodziców, prawnych opiekunów dzieci oraz osób upoważnionych pisemnie przez rodziców do odbioru dziecka.

6) Odbiór dziecka następuje w danej grupie do godz. 15.00 a od 15.00 na sali zbiorczej (w zależności od grafiku pracy nauczycieli).

7) W sytuacjach, gdy dzieci przebywają w ogrodzie przedszkolnym, nauczyciel wymaga od rodzica (opiekuna prawnego) i dziecka, aby fakt odebrania był zaakceptowany przez wyraźne pożegnanie u nauczycielki mającej je pod opieką.

8) Na terenie szatni, z chwilą oddania dziecka rodzicom (opiekunom prawnym) lub osobie upoważnionej - za bezpieczeństwo dziecka odpowiadają te osoby.

9) Nauczyciel powinien nie tylko wiedzieć, ale także widzieć, kto odbiera dziecko z przedszkola. Z terenu przedszkolnego można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic (osoba upoważniona) dotarł na miejsce pobytu grupy.

10) Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko wskazuje na spożycie alkoholu czy zachowanie agresywne. W takim przypadku personel przedszkola ma obowiązek zatrzymać dziecko w przedszkolu do czasu wyjaśnienia sprawy. W takich okolicznościach nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się z drugim rodzicem lub osobą upoważnioną przez rodziców. O zaistniałym fakcie powinien zostać poinformowany dyrektor lub jego zastępca.

11) Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.

11. Postępowanie w sytuacji nieodebrania dziecka z przedszkola lub zgłoszenia się po dziecko osoby niemogącej sprawować opieki.

1) Dzieci powinny być odbierane z przedszkola najpóźniej o godzinie 17.00.

2) W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców lub osoby upoważnione do odbioru o zaistniałym fakcie.

3) Gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom, tel. komórkowy) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców lub osób upoważnionych  nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej 1 godzinę. Po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola.

4) Dyrektor przedszkola podejmuje decyzję o poinformowaniu najbliższego komisariatu policji o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.

5) W przypadku braku możliwości powiadomienia dyrektora nauczyciel sam podejmuje decyzję o powiadomieniu policji.

6) W przypadku braku możliwości odbioru dziecka z przedszkola (w godzinach pracy przedszkola – sytuacje losowe) rodzice lub opiekunowie zobowiązani są do poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.

7) Z przebiegu zaistniałej sytuacji nauczyciel sporządza protokół zdarzenia podpisany przez świadków, który zostaje przekazany do wiadomości dyrektora, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.

12. Rodzice są zobowiązani do przyprowadzania zdrowego dziecka, a w przypadku otrzymania informacji o chorobie w trakcie jego pobytu w placówce, do niezwłocznego odebrania dziecka.

13. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie, poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach i badaniami profilaktycznymi, na które rodzice wyrażają zgodę.

14. W przedszkolu przez zatrudnionych w nim nauczycieli mogą być organizowane  zajęcia dodatkowe rozwijające różne talenty dzieci (plastyczne, muzyczne, taneczne, matematyczne, itd.).



§ 4

1. Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.

2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.

3. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, oraz specjaliści, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi.

4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:

1) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,

2) porad i konsultacji,

3) zajęć rozwijających uzdolnienia.

5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

6. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

 

ORGANY PRZEDSZKOLA

 

§5

1.      Dyrektor Przedszkola.

1)      Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu ogłaszanego przez organ prowadzący;

2)      Pełni rolę kierownika placówki oświatowej i realizuje wynikające z tej roli zadania:

a) kieruje działalnością przedszkola,

b) sprawuje opiekę nad wychowankami, stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez działania prozdrowotne,

c) realizuje uchwały Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących, współpracuje z Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną,

d) stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszom, stowarzyszeniom i innym organizacjom, których celem statutowym jest działalność wychowawcza i opiekuńcza,

e) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;

3)  Sprawuje nadzór pedagogiczny i realizuje wynikające z tej roli zadania:

a) opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, organizuje ewaluację wewnętrzną przedszkola,

b) przedstawia Radzie Pedagogicznej wnioski z nadzoru i podejmuje działania wynikające z tych wniosków,

c) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy oraz oceny dorobku zawodowego w procedurze awansu zawodowego,

d) nadaje nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego;

4) Przewodniczy Radzie Pedagogicznej i realizuje wynikające z tej roli zadania - przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej;

5)  Pełni rolę pracodawcy i kierownika zakładu pracy:

a) nawiązuje, zmienia i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami
przedszkola oraz wykonuje czynności wynikające ze stosunku pracy,

b) organizuje pracę w przedszkolu, opracowuje regulamin pracy, projekt arkusza organizacji,

c) wykonuje zadania wynikające z prawa pracy;

6)  Jako kierownik zakładu pracy:

a) opracowuje projekt planu finansowego przedszkola,

b) właściwie gospodaruje mieniem przedszkola,

c) stwarza bezpieczne i higieniczne warunki pracy, opieki i wychowania;

7) Koordynuje współdziałanie organów przedszkola i zapewnia im swobodne działanie zgodne z prawem oraz wymianę informacji między nimi;

8)  Administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem;

9)   Prowadzi dokumentację kancelaryjno-archiwalną i finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami;

10)  Wydaje zarządzenia wewnętrzne w ramach obowiązujących przepisów oraz podjętych przez Radę Pedagogiczną uchwał;

11)  Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;

12)  Współdziała ze związkami zakładowymi wskazanymi przez pracowników;

13)  Dyrektor przedszkola w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń wydanych przez wizytatora jest obowiązany powiadomić:

a) organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń;

b) organ prowadzący przedszkole o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.

2. Rada Pedagogiczna

1)      Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola;

2)      Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor;

3)      Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane i organizowane na wniosek organu
sprawującego nadzór, z inicjatywy przewodniczącego Rady, Rady Rodziców i organu
prowadzącego przedszkole lub 1/3 członków Rady Pedagogicznej;

4)      W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu;

5)      W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej;

6)      Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu;

7)      Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:

a) opracowanie i zatwierdzanie rocznych planów pracy,

b) przygotowanie projektu statutu przedszkola lub jego zmian, przedstawienie go Radzie Rodziców,

c) uchwalanie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej,

d) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

e) przyjęcie przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego,

f) przedstawiciel rady pedagogicznej jest powoływany do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora;

8)      Rada Pedagogiczna opiniuje:

a) organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć,

b) projekt planu finansowego składanego przez Dyrektora,

c) wnioski o nagrody i wyróżnienia,

d) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych,

e) wydaje opinię o kandydacie na stanowisko wicedyrektora przedszkola,

f) odwołanie ze stanowiska wicedyrektora,

g) wydawanie opinii o pracy dyrektora w celu dokonania oceny pracy zawodowej,

h) wyznaczanie swych przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola,

i)  Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem;

9)      Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów w obecności co najmniej 1/2 liczby jej członków;

10)  Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola;

11)  Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu;

12)  Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny;

13)  Wykonuje zadania Rady Rodziców, gdy ta nie została powołana;

14)  Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności.

3. Rada Rodziców

1)      W przedszkolu działa Rada Rodziców składająca się z 3 przedstawicieli rad grupowych wybranych w jawnym głosowaniu przez zebranie rodziców wychowanków danej grupy;

2)      Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym;

3)     Rada Rodziców wybiera spośród swoich członków: przewodniczącego, skarbnika i sekretarza. Zebrania Rady są protokołowane;

4)  Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie Regulamin działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem;

5)      W posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział, z głosem doradczym, dyrektor lub wicedyrektor przedszkola;

6)      Do udziału w posiedzeniach Rady Rodziców mogą być zapraszane przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem doradczym;

7)      W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł, zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa Regulamin działalności Rady Rodziców;

8)      Do kompetencji Rady Rodziców należy:

a) uchwalanie własnego regulaminu, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola;

b) opiniowanie planów pracy przedszkola;

c) występowanie do Rady Pedagogicznej i dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;

d) opiniowanie oceny nauczyciela: stażysty, kontraktowego i mianowanego w ramach dorobku zawodowego nauczyciela,

e) występowanie z wnioskiem do dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczyciela,

f) współuczestniczenie w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla dzieci  i rodziców,

g) opiniowanie ramowego rozkładu dnia pracy przedszkola i czasu pracy placówki ustalonego przez Radę Pedagogiczną,

h) gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania statutowej działalności przedszkola,

i) opracowanie corocznie preliminarza dochodów i wydatków;

9)   W rozwiązywaniu problemów Rada Rodziców współdziała z organizacjami samorządu terytorialnego;

10)  Przedstawiciel Rady Rodziców jest powoływany do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola;

11)  Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa Regulamin Rady Rodziców w Przedszkolu Nr 5 w Śremie.

4. Zasady współpracy między organami przedszkola

1)    Współdziałanie organów przedszkola ma na celu tworzenie wychowankom jak najlepszych warunków rozwoju oraz podnoszenie jakości pracy przedszkola;

2)      Organy przedszkola współpracują ze sobą w taki sposób, aby:

a) każdy z tych organów miał możliwość właściwego swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych w ustawie Prawo oświatowe i uszczegółowionych w statucie przedszkola,

b) zapewniona była bieżąca wymiana informacji pomiędzy organami.

5. Tryb rozwiązywania sporów między Dyrektorem Przedszkola i Radą Pedagogiczną

1)      Dyrektor i Rada Pedagogiczna powinni dążyć do polubownego załatwiania sporów w toku:

a) indywidualnych rozmów,

b) nadzwyczajnych posiedzeń Rady Pedagogicznej zwoływanych na wniosek dyrektora lub Rady Pedagogicznej - w ciągu 7 dni od zgłoszenia wniosku,

c) nadzwyczajnych posiedzeń Rady Pedagogicznej, zwoływanych na wniosek dyrektora lub Rady Pedagogicznej, z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny - w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku;

2)      W przypadku braku rozstrzygnięcia sporu należy złożyć odwołanie:

a) do organu sprawującego nadzór pedagogiczny - w zakresie działalności dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej,

b) do organu prowadzącego - w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.

6. Tryb rozwiązywania sporów pomiędzy: Dyrektor - Rada Pedagogiczna a Rada Rodziców (rodzice):

1)      Dyrektor - Rada Pedagogiczna a Rada Rodziców (rodzice) powinni dążyć do polubownego załatwienia sporów w toku:

a) indywidualnej rozmowy: nauczyciel z rodzicami,

b) indywidualnej rozmowy: nauczyciel z rodzicami z udziałem dyrektora,

c) indywidualnej rozmowy dyrektora z rodzicami,

d) zebranie z rodzicami na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora na podstawie złożenia wniosku do dyrektora przedszkola,

e) zebranie z rodzicami na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora z udziałem organu sprawującego nadzór pedagogiczny na podstawie od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola.

 

ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA.

 

§ 6

1. Organizacja przedszkola dostosowana jest do:

1) liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj i czas ich pracy,

2) wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego,

3) wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.

 

§ 7

 

  1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.

  2.  W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

  3. Dziecko w wieku  6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu lub w innej formie wychowania przedszkolnego.

  4. Dzieci w wieku 3, 4 i 5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego.

  5. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.

  6. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.

  7. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

  8. W oddziałach integracyjnych liczba wychowanków wynosi od 15 do 20, w tym 3-5 dzieci niepełnosprawnych.

  9.  Możliwe jest funkcjonowanie oddziału ze  zwiększoną liczebnością dzieci (o nie więcej niż 3 dzieci będących obywatelami Ukrainy), jeśli do 31.08.2023 r. takie oddziały już funkcjonowały.

  10.  Na wniosek rodziców dyrektor przedszkola może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko obowiązku przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem. Zezwolenie takie może być wydane, jeżeli:

1)    wniosek o wydanie zezwolenia został złożony do dnia 31 maja;

2)    do wniosku dołączono: opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia.

 

§ 8

1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez Dyrektora programy wychowania przedszkolnego.

2. W przedszkolu nauczyciele mogą wykorzystywać w swojej pracy wychowawczo-opiekuńczo-dydaktycznej programy własne. Wszystkie programy własne wynikają z potrzeb przedszkola i mają pozytywny wpływ na wizerunek absolwenta przedszkola. Są dopuszczone przez Dyrektora.

3. Na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego przeznacza się cały czas codziennej pracy przedszkola.

4. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii. Zasady organizacji nauki religii regulują odrębne przepisy.

5. Godzina pracy nauczyciela z dziećmi w przedszkolu trwa 60 minut.

6. Zajęcia dodatkowe mogą odbywać się na sali zajęć poszczególnych grup lub poza terenem przedszkola, ponadto:

1) rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców,

2) zajęcia finansowane są w całości przez organ prowadzący,

3) czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi 15 min. dla dzieci 3-, 4-letnich, a 30 min. dla pozostałych dzieci.

7. Przedszkole organizuje w zależności od potrzeb:

1) zajęcia rewalidacyjne,

2) zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, inne o charakterze terapeutycznym,

3 )zajęcia rozwijające uzdolnienia,

4) zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się,

5) porady i konsultacje.

8. Organizacja oraz prowadzenie ww. zajęć odbywać się będzie na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

 

§ 9

 

1. Dzienny czas pracy przedszkola od godz. 5.30 do 17.00 w tym bezpłatny czas przeznaczony na realizację podstawy programowej- od godz. 8.00 do godz. 13.00 ustalony przez organ prowadzący. Zajęcia podczas, których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego prowadzone są na podstawie programu wychowania przedszkolnego, który na wniosek nauczycieli dopuszcza dyrektor.

1a. Ramowy rozkład dnia uwzględnia czas przyprowadzania i odbierania dzieci, posiłków, czas przeznaczony na realizację podstawy programowej,  wychowanie i opiekę.

1b. Z ramowym rozkładem dnia oraz szczegółowymi rozkładami dla poszczególnych grup, rodzice zapoznawani są na pierwszym zebraniu, które odbywa się we wrześniu, a także poprzez informacje zamieszczone na tablicy ogłoszeń lub na stronie internetowej.

2.Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowany jest bezpośrednio z dzieckiem i wynosi od 4 do 6 godzin. Tygodniowy wymiar godzin nauczania indywidualnego realizuje się w ciągu co najmniej dwóch dni. Indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje się na czas określony, wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

2a. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć.

2b. Zajęcia indywidualne przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w domu rodzinnym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

2c. W przypadku dzieci objętych indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, Dyrektor umożliwia dziecku udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach przedszkolnych oraz wybranych zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych.

3. Dziecko przybywające z zagranicy jest przyjmowane do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego na warunkach i w trybie postępowania rekrutacyjnego dotyczących obywateli polskich.

4. Dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Przedszkole zapewnia:

1)      realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

2)      warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów;

3)      zajęcia specjalistyczne;

4)      inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;

5)      integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi pełnosprawnymi.

5. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 14 lutego 2017 wprowadza nowy obszar dodany do podstawy programowej,, Przygotowanie do posługiwania się językiem nowożytnym”.

6. Przedszkole wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informacje o gotowości podjęcia nauki w szkole podstawowej do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego nowy rok szkolny, w którym dziecko podejmie naukę w szkole.

7. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w planie pracy przedszkola oraz w miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.

9. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

10. Czas trwania zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

1)      Z dziećmi w wieku 3-4 lat-około 15 min.;

2)      Z dziećmi w wieku 5-6 lat-około 30 min.

11. Uwzględniając postulaty rodziców i zainteresowania dzieci przedszkole organizuje nieodpłatnie zajęcia dodatkowe prowadzone przez nauczycieli przedszkola lub inne podmioty. Zajęcia te mają na celu rozwijanie talentów dzieci: muzycznego, plastycznego, tanecznego, matematycznego, sprawności fizycznej oraz rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i literackich.

12. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

 

§10

W uzasadnionych przypadkach poszczególne oddziały, nie więcej jednak niż 6 oddziałów mogą być zlokalizowane w różnych miejscach, jeżeli organ prowadzący zapewni Dyrektorowi Przedszkola warunki sprawowania codziennego bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami.

  

§11

1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora Przedszkola do dnia 30 kwietnia każdego roku.

2. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny,  Rady Pedagogicznej i zakładowych organizacji związkowych do dnia 30 maja danego roku. Arkusz organizacyjny pracy przedszkola nowelizuje się aneksem zmieniającym pierwotny dokument zgodnie z przyjętym trybem opiniowania arkusza.

3. W arkuszu organizacji pracy przedszkola zatwierdza się w szczególności:

1)      liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów;

2)      liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze. Przedszkole zatrudnia dyrektora, wicedyrektora, nauczycieli, logopedę, katechetę, psychologa oraz pracowników administracji i obsługi;

3)      ogólną  liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.

 

INFORMACJE O PRZEDSZKOLU

 

§13

 

1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerwy wakacyjnej.

2. Przerwę wakacyjną w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek Dyrektora Przedszkola.

3. W czasie przerwy wakacyjnej istnieje konieczność zapewnienia opieki dzieciom w przedszkolu dyżurującym. W tym czasie w przedszkolu mogą być prowadzone niezbędne remonty i naprawy, a pracownicy pedagogiczni i administracyjno- obsługowi będą korzystali z urlopów wypoczynkowych.

4. Zmianę organizacji pracy przedszkola przewiduje się w okresie przerw świątecznych, ferii zimowych, a mianowicie:

1)      zmniejszenie liczby oddziałów w przypadku, gdy zmniejszy się frekwencja dzieci w przedszkolu z uwagi na przerwy w szkołach.

5. Do realizacji statutowych celów przedszkole posiada:

1)      sale zajęć dla poszczególnych oddziałów (I, II, III, IV, V, VI, VII);

2)      ogród przedszkolny ze sprzętem rekreacyjnym;

3)      gabinet logopedyczny;

4)      pomieszczenia administracyjno – gospodarcze;

5)      kuchnię z zapleczem magazynowym;

6)      szatnię dla dzieci i personelu;

7)      gabinet psychologiczny;

8)      salę Doświadczania Świata;

9)      gabinety terapeutyczne;

10) salę do zabaw ruchowych.

11) pracownię artystyczną

6. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku, możliwości i zainteresowań dzieci.

7. W przedszkolu funkcjonuje monitoring wizyjny, obejmujący plac zabaw, wejście główne do przedszkola, wejście boczne, główny korytarz na parterze budynku

8. Przedszkole organizuje dla dzieci spacery i wycieczki w najbliższym regionie.

1)  szczegółowy zakres zadań dla opiekunów i wychowawców podczas organizacji wycieczek i spacerów określa Regulamin organizacji wycieczek i spacerów w Przedszkolu nr 5;

2)      w zorganizowaniu wycieczek i spacerów przedszkole może współdziałać ze stowarzyszeniami, firmami i innymi podmiotami;

3)      wycieczki i spacery organizowane są w ramach godzin pobytu dzieci w przedszkolu;

4)      z planem wycieczek w danym roku szkolnym zapoznaje się rodziców na ogólnym zebraniu rodziców na początku roku szkolnego.

9. Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego dzieci mających prawo do wychowania przedszkolnego. Dziecko 6-letnie jest objęte bezpłatnym nauczaniem w ramach obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.

10. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określa uchwała podjęta przez Radę Gminy wraz ze sposobem jej wykonania:

1)      czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu odbywa się w godzinach od 8.00 do 13.00;

2)      wysokość opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, po godzinie 13.00 wynosi 1,30 zł za każdą rozpoczętą godzinę zajęć w przedszkolu, od godz.5.30 do 6.00 opłata wynosi 0,65 zł, od godz. 6.00 do 7.00 1,30 zł i od 7.00 do 8.00 1,30 zł.;

3)      częściowe zwolnienie z opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w wysokości 50% opłaty uzasadnia spełnienie przynajmniej jednego z warunków: uczęszczanie w tym samym czasie do przedszkola więcej niż jednego dziecka z danej rodziny, udział w programie Rodzina3+

11. W czasie pobytu w przedszkolu dziecko korzysta z wyżywienia, które jest w całości pokrywane przez rodziców( opiekunów) w wysokości tzw. stawki żywieniowej:

1) stawka żywieniowa to koszt produktów niezbędnych do sporządzenia porcji danego posiłku,

2) zmiany stawki żywieniowej dokonuje dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym;

3) dzienna stawka żywieniowa uwzględnia normy żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym

4) dziecko uczęszczające do przedszkola może korzystać z następujących posiłków:

        a) śniadanie,

        b) śniadanie, obiad,

        c) śniadanie, obiad, podwieczorek,

        d) obiad, podwieczorek.

 12. Odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu należy regulować do 20 każdego miesiąca zgodnie z zarządzeniem dyrektora w sprawie zasad odpłatności za korzystanie z usług przedszkola prowadzonego przez gminę Śrem.

13. Pracownicy przedszkola mają prawo korzystać z posiłków w czasie ich godzin pracy.

14. W przedszkolu funkcjonuje elektroniczny system ewidencji pobytu dziecka w przedszkolu iPrzedszkole.

15. Elektroniczny system ewidencji pobytu dziecka w Przedszkolu obowiązuje wszystkie dzieci i ich rodziców (opiekunów prawnych) korzystające z usług Przedszkola.

16. Szczegółowe zasady korzystania z systemu iPrzedszkole określa odrębny regulamin, z którym musi zapoznać się każdy rodzic( opiekun) dziecka.

17. Regulamin korzystania z programu iPrzedszkole dostępny jest na stronie internetowej przedszkola oraz u dyrektora.

18. Źródłami dochodów są opłaty dokonywane przez rodziców (opiekunów) dzieci uczęszczających do przedszkola i dotacje z budżetu gminy. Dotację  budżetową określa Uchwała Budżetowa Rady Miejskiej. Uzyskane środki finansowe przeznaczone są na realizację zadań związanych z działalnością przedszkola. Projekt planu finansowego sporządza dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców w terminie określonym Uchwałą Rady Miejskiej w sprawie procedury budżetowej;

19. Zajęcia w przedszkolu zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:

1) zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,

2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci,

3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,

4) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci  innego niż określone w pkt 1-3

20. W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w pkt.17, na okres powyżej dwóch dni dyrektor przedszkola, organizuje dla dzieci  zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć, o którym mowa w pkt.17.

21. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w pkt. 18, są realizowane:

1) z wykorzystaniem narzędzia informatycznego

2) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej – aplikacja iprzedszkole zapewniająca wymianę informacji między nauczycielemdzieckiem i rodzicem,

 

 

ZADANIA PRACOWNIKÓW PEDAGOGICZNYCH ORAZ ADMINISTRACJI I OBSŁUGI

PRZEDSZKOLA

 

§14

 

1. Zadania nauczyciela:

1)      W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz logopedę, psychologa, katechetę, specjalistów w zakresie pracy z dziećmi niepełnosprawnymi;

2)      Zasady zatrudniania, zwalniania, oceniania, wymogi, kwalifikacje, procedury awansu, prawa i obowiązki nauczycieli określa Karta Nauczyciela i przepisy wykonawcze;

3)      Do zakresu zadań nauczycieli należy:

a) planowanie i prowadzenia pracy wychowawczo-dydaktycznej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,

b) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,

c) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji w arkuszu obserwacji,

d) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej,

e) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,

f) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów, itp.

g) współpraca ze specjalistami, logopedą zatrudnionym w przedszkolu, innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,

h) planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych poprzez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,

i) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska o estetykę pomieszczeń,

j) eliminowanie przyczyń niepowodzeń dzieci,

k) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku dokonania błędnego zapisu sprostowania pomyłki dokonuje dany nauczyciel zgodnie z przepisami,

l) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,

m) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,

n) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,

o) poddawanie się ocenie pracy,

p) współdziałanie nauczycieli w oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci,

r) współpraca z nauczycielami zajęć dodatkowych,

s) realizowanie innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki,

t) nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego,

u) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,

w) zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola np. wspólnie organizowanie wydarzeń, w których biorą udział dzieci,

v) indywidualizacja procesu wychowawczo-edukacyjnego: wyrównywanie szans oraz wspomaganie w rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień,

x) opracowanie indywidualnego programu wspomagania i korygowanie rozwoju dziecka,

y) czynny udział w posiedzeniach rad pedagogicznych i zespołach samokształceniowych,

z) aktywny udział w życiu przedszkola.

2. Zadania logopedy:

1)      prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dzieci i kwalifikacji dzieci do terapii na terenie przedszkola;

2)      diagnozowanie dzieci z dysfunkcjami rozwoju mowy, ustalenie typu zaburzenia mowy;

3)      prowadzenie zajęć logopedycznych w celu zminimalizowania wad wymowy lub ich usunięcia;

4)      współpraca z nauczycielami i specjalistami;

5)      pedagogizacja i psychoedukacja rodzica, opiekuna dziecka zakwalifikowanego do terapii, współpraca z nimi;

6)   podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem wychowanka;

7)    prowadzenie dokumentacji.

3. Zadania pedagoga specjalnego:

1) Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami

2) współpraca z zespołem mającym opracować IPET

3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów

4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

5) współpraca z innymi podmiotami:

  • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,

  • placówkami doskonalenia nauczycieli,

  • innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,

  • organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,

  • dyrektorem,

  • pielęgniarką środowiska

  • pomocą nauczyciela,

  • pracownikiem socjalnym,

  • asystentem rodziny,

  • kuratorem sądowym.

6) przedstawianie propozycji radzie pedagogicznej



4. Zadania  psychologa:

1)  rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w tym dziecka szczególnie uzdolnionego, oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokajania, w tym obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną);

2)  rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień dzieci, w tym dzieci szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień dzieci;

3)   udzielanie porad i konsultacji dla dzieci oraz porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli;

4)   prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych wychowanków, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron wychowanków;

5)   minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizację różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolem poszczególnych wychowanków;

6)    prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.

4. Zadania nauczyciela religii:

1)      prowadzenie zajęć religii w oparciu o program zatwierdzony odrębnymi przepisami;

2)      prowadzenie dokumentacji.

5. W przedszkolu zatrudnia się następujących pracowników samorządowych na stanowiskach urzędniczych, pomocniczych i obsługi:

1) główny księgowy,

2) specjalista do spraw kadr i płac,

3) pomoc nauczyciela,

4) starsza pokojowa,

5) intendent,

6) kucharz,

7) pomoc kuchenna,

8) starszy woźny.

6. Zadania pracowników administracji i obsługi:

1) Podstawowym ich zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości;

3) Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala Dyrektor Przedszkola zgodnie z Regulaminem Pracy i Regulaminem Wynagradzania Pracowników Niepedagogicznych. Zakresy obowiązków znajdują się w aktach osobowych pracowników.

7. Zadania pomocy nauczyciela:

1)   współpraca z nauczycielami, spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych  w stosunku do dzieci;

2)    udział i pomoc w organizowanych sytuacjach edukacyjnych;

3)    pomoc dzieciom przy jedzeniu, w czynnościach samoobsługowych;

4)    troska o bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć i zabaw;

5)    troska o wygląd zewnętrzny i samopoczucie dziecka;

6)    dbanie o zabawki i pomoce dydaktyczne oraz ład i porządek w kącikach zabaw;

7)    pomoc w przygotowywaniu strojów i dekoracji do wszelkich uroczystości przedszkolnych.

 

§ 14a

Obowiązki nauczyciela w zakresie przepisów bhp i ppoż.:

1)      znajomość i systematyczne przestrzeganie przepisów z zakresu bhp i ppoż.;

2)      branie udziału w organizowanych szkoleniach z zakresu bhp i ppoż.;

3)      znajomość procedur z zakresu bhp i ppoż. obowiązujących na terenie Przedszkola;

4)      znajomość rozmieszczenia sprzętu i urządzeń ppoż.;

5)       posługiwanie się przydzielonym sprzętem zgodnie z instrukcjami użytkowania;

6)      zgłaszanie Dyrektorowi, społecznemu inspektorowi pracy dostrzeżonych zagrożeń i w miarę możliwości usuwanie ich;

7)      dbanie, by drogi ewakuacyjne nie były zastawione, a kłódki w pełni sprawne;

8)      czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci;

9)       kontrolowanie miejsc zabawy, nauki i pracy pod kątem stanu bezpieczeństwa, przed ich rozpoczęciem;

10)   nie wydawanie dzieciom sprzętu i zabawek, które samowolnie użyte, mogą stworzyć stan zagrożenia lub spowodować wypadek;

11)    ustalenie i egzekwowanie zasad i norm postępowania w grupie dziecięcej:

a)      włączanie dzieci do działalności na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w najbliższym otoczeniu,

b)      systematyczne zapoznawanie dzieci z przepisami z zakresu bhp, ppoż. i ruchu   drogowego;

12)    każdorazowo, przed rozpoczęciem zajęć ruchowych, kontrolowanie stanu sali, ogrodu lub innego terenu, na którym mają być prowadzone zajęcia;

13)    stosowanie prawidłowego ubezpieczanie dzieci przy wykonywaniu ćwiczeń;

14)  zwracanie uwagi na wydolność i sprawność fizyczną i psychiczną dzieci i stosowanie odpowiedniego doboru ćwiczeń i przyrządów;

15)  wyłączanie z zajęć dziecka lub część dzieci, których kondycja fizyczna lub psychiczna w danym dniu nie gwarantuje pełnej sprawności i bezpieczeństwa;

16)  zapewnienie dzieciom odpowiedniego nadzoru osób dorosłych podczas spacerów i wycieczek;

17)  przerwanie zajęcia, gdy stan terenu, pomieszczenia lub sprzętu zagraża dzieciom, pracownikom lub innym osobom;

18)  przestrzeganie konieczności zamykania furtki i bramy podczas pobytu dzieci w ogrodzie przedszkolnym;

19)  organizowanie i rozmieszczanie stanowiska pracy i zabawy tak, by zapewnić dzieciom swobodę poruszania się i bezpieczeństwo działania;

20)  systematyczne pogłębianie wiedzy w zakresie stosowania bezpiecznych form i metod pracy oraz właściwe (pod względem bezpieczeństwa) dobieranie narzędzi i pomocy;

21)  w razie wypadku, natychmiastowe udzielanie pierwszej pomocy, zapewnienie opieki lekarskiej oraz powiadomienie Dyrektora i rodzica;

22)  sprawowanie ciągłej opieki nad dziećmi.

 

§15

1. W przedszkolu utworzone jest stanowisko Wicedyrektora.

2. Powołania i odwołania Wicedyrektora dokonuje Dyrektor przedszkola po uzgodnieniu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i organu prowadzącego.

3. Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim a Dyrektorem:

1)      współkieruje bieżącą działalnością wychowawczo-dydaktyczną przedszkola;

2)      współdecyduje o organizacji pracy zajęć dodatkowych;

3)      sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy pozostałych pracowników współdziałając z dyrektorem;

4)      wykonuje prace związane z bieżącą działalnością przedszkola, a w szczególności zlecone przez dyrektora (jak: opracowanie tygodniowego rozkładu pracy nauczycieli, czynności dodatkowych nauczycieli);

5)      organizuje zastępstwa za nieobecnych w pracy nauczycieli w celu zapewnienia opieki dzieciom i ciągłości realizacji programu;

6)    nadzoruje prawidłowe naliczanie odpłatności rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu zgodnie z obowiązującymi zarządzeniami;

7)      reprezentuje placówkę w przypadku nieobecności dyrektora.

 

§16

 

1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece wychowawcy i innym nauczycielom zgodnie z planem pracy obowiązującym w danym roku szkolnym.

2. W miarę możliwości organizacyjnych dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wychowawca i nauczyciele opiekują się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

 

§17

 

1. Zakres działań nauczycieli związanych z:

1)      Współdziałaniem z rodzicami:

a) nauczyciel na początku roku szkolnego zapoznaje ogół rodziców z rocznym planem pracy przedszkola,

b) nauczyciele zapoznają rodziców z miesięcznymi planami pracy w danym oddziale w formach ustalonych z  rodzicami dzieci uczęszczających do tego oddziału,

c) nauczyciele i rodzice wzajemnie się konsultują w terminach ustalonych na początku roku szkolnego celem uzyskiwania rzetelnej informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju,

d) nauczyciele celem przybliżenia rodzicom pracy przedszkola, osiągnięć dzieci organizują zajęcia otwarte, imprezy oraz inne uroczystości, w których mogą brać udział zainteresowani rodzice,

e) rodzice za pośrednictwem organów przedszkola mogą wyrażać i przekazywać organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny, opinie na temat pracy przedszkola;

2)      Planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo - dydaktycznej:

a) nauczyciel planując i prowadząc prace wychowawczo-dydaktyczną jest odpowiedzialny za jej jakość i winien zawsze mieć na uwadze możliwości rozwojowe, zainteresowania, uzdolnienia i potrzeby swoich wychowanków;

3)      Prowadzeniem obserwacji pedagogicznej:

a) każdy nauczyciel w przyjęty przez siebie sposób realizuje zadania związane z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowania tych obserwacji. Nauczyciel jest zobowiązany do prowadzenia ciągłej obserwacji przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu;

4)      Współpraca ze specjalistami:

a) w sytuacjach wymagających specjalistycznych wskazówek, jak również pedagogizacji rodziców, nauczyciele nawiązują współpracę ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, a także opiekę zdrowotną.

2. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

1)      przestrzeganie niniejszego statutu;

2)      respektowanie uchwał Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej;

3)      przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub upoważnioną przez rodziców osobę;

4)      terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;

5)      informowanie o przyczynach   nieobecności w przedszkolu dziecka objętego obowiązkiem realizacji rocznego przygotowania przedszkolnego;

6)      niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;

7)      zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;

8)      wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka;

9)      inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.

3. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

4. Rodzice mają prawo do:

1)      zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej;

2)      uzyskiwanie na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka;

3)      uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;

4)      uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, logopedy i innych specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych i rozwojowych oraz doborze metod pracy, aby udzielić dziecku pomocy;

5)      wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;

6)      wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną.

5. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu  na wniosek rodziców lub nauczycieli.

6. Rodzice mają prawo do konsultacji indywidualnych w dniu wyznaczonym przez wychowawcę i nauczyciela danej grupy.

7. W przedszkolu istnieją następujące formy współpracy z rodzicami:

1)      Zebrania grupowe, rozmowy bieżące;

2)      Konsultacje indywidualne z nauczycielem, logopedą, psychologiem;

3)      Spotkania rodzinne (ogniska, festyny, rajdy);

4)      Kąciki dla rodziców, strona internetowa, aplikacja iprzedszkole

5)      Zajęcia otwarte, zajęcia warsztatowe, uroczystości.

 

§ 17a

1.  Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.

2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na rozpoznawaniu  i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, wynikających           w szczególności;

1) z niepełnosprawności;

2) z niedostosowania społecznego;

3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

4) ze szczególnych uzdolnień;

5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;

6) z zaburzeń komunikacji językowej;

7) z choroby przewlekłej;

8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

9) z niepowodzeń edukacyjnych;

10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;

11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi.

4. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy z:

1) rodzicami dziecka;

2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi;

3) placówkami doskonalenia nauczycieli;

4) innymi przedszkolami.

5) organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci. 

5. Rodziców powiadamia się o ustaleniach zespołu i możliwościach uczestnictwa w jego pracach.

 

WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

 

§18

 

1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka:

1)   właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo- dydaktycznego i opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;

2)      szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego podmiotowego traktowania;

3)      ochrony przed wszystkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;

4)      poszanowania jego godności osobistej;

5)      poszanowania własności;

6)      opieki i ochrony;

7)      partnerskiej rozmowy na każdy temat;

8)      akceptacji jego osoby.

2. Zasady rekrutacji:

1)      Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności;

2)      Terminy i zasady przyjęcia dzieci do przedszkola określa regulamin rekrutacji dzieci uchwalony przez  organ prowadzący

a) w skład komisji kwalifikacyjnej i rekrutacyjnej wchodzi 2 nauczycieli i jeden specjalista ;

5) Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:

a)       zalegania z odpłatnością za przedszkole,

b)       nieobecności dziecka ponad 1 miesiąc i nie zgłaszanie tego faktu do przedszkola,

c)       nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu,

d)     jeżeli zostanie zatajona informacja o chorobie lub wadzie rozwojowej, które bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka oraz innych dzieci,

e)      jeżeli zachowanie dziecka stanowi zagrożenie dla innych dzieci lub samego siebie,

f)       jeżeli istnieją przeciwwskazania psychologiczno – pedagogiczne lub lekarskie do przebywania w grupie przedszkolnej;

6) Skreślenie dziecka z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne;

15) Decyzję o skreśleniu dziecka z listy, rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują na piśmie z uzasadnieniem w terminie 7 dni od jej podjęcia. Od decyzji przysługuje odwołanie do organu prowadzącego w terminie 7 dni od daty jego otrzymania

 

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§19

 

1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.

2. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się: zamieszczenie treści statutu na przedszkolnej stronie internetowej dla rodziców oraz w pokoju nauczycielskim.

3. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

4. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.

5. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

6. Nowelizację Statutu Szkoły wprowadza się ujednolicając stary Statut i podając po każdej zmianie w formie jednolitego aktu prawnego.

7. Rada Pedagogiczna upoważnia Dyrektora Przedszkola do podania tekstu ujednoliconego po każdej nowelizacji Statutu.

8. Tekst ujednolicony Statutu Przedszkola wchodzi w życie Uchwałą RP z dnia 30 sierpnia 2023 r. i obowiązuje od 01.09.2023 r. do czasu jego zmiany. Jednocześnie traci moc Statut Przedszkola z dnia 30 sierpnia 2022.

 

 

Przedszkole Mali Przyrodnicy
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.